Podróż samolot to jeden z bardziej wygodnych i szybkich sposobów na dotarcie do celu. Czasem zdarza się tak, że lot jest jednak opóźniony i czekają nas problemy z podróżą i wiele niedogodności z tym związanych. Zobacz, co można zrobić w takiej sytuacji i jak sobie radzić z uzyskaniem rekompensaty.
Odszkodowanie za opóźniony lot – czy i kiedy przysługuje?
Prawo cywilne i prawo Unii Europejskiej pozwala nam ubiegać się o odszkodowanie w przypadku opóźnionego lotu. Podstawa prawna, która odnosi się dokładnie do takiej sytuacji jak odwołany lot, to Rozporządzenie (WE) nr 261/2004. To właśnie na jego podstawie, przewoźnicy biorą odpowiedzialność za lot, który był odwołany, opóźniony lub przyśpieszony. Jeśli chodzi o wysokość odszkodowania, to zależy ono przede wszystkim od długości trasy i tego, gdzie jest położone miejsce docelowe. Jeśli odległość zamyka się w przedziale do 1500 km, możesz ubiegać się o 250 euro odszkodowania. Powyżej tej odległości i na terenie UE, kwota rośnie do 400 euro. Przy dystansie od 1500 km do 3500 km, jest nadal ta sama kwota, a powyżej 3500 km, przysługuje nawet 600 euro. Odszkodowanie przysługuje jednak tylko wtedy, gdy jest spełnionych kilka warunków. Po pierwsze, opóźnienie wynika z winy linii lotniczych, a nie specjalnych okoliczności. Po drugie, opóźnienie w dotarciu do wskazanej destynacji musi być większe niż 3 godziny. I wreszcie, nie może minąć dłużej niż rok od czasu opóźnionego lotu.
W jakiej sytuacji masz prawo do odszkodowania od linii lotniczych?
Najważniejsza kwestia jest taka, że opóźnienie lotu musi wynikać z winy przewoźnika. Jakie to dokładnie okoliczności? Wymienia się tutaj problemy techniczne, operacyjne lub logistyczne. Na przykład, gdy personel na lotnisku nie ma dobrze rozplanowanej pracy i nie wykonuje jej efektywnie, może dojść do opóźnienia lotu i jest to winą przewoźnika. Podobnie, gdy pojawia się usterka techniczna w samolocie. Zdarza się także sytuacja, że na opóźnienie danego lotu ma wpływ poprzedni opóźniony lot i jest to niedopatrzenie przewoźnika. Jeśli zdarzy się strajk pracowników linii lotniczej, to także jest traktowane jako sytuacja uprawniająca do odszkodowania. Natomiast trzeba wiedzieć, że jeśli zaistnieją okoliczności zwane nadzwyczajnymi, to przewoźnik jest zwolniony z odpowiedzialności za odszkodowanie. Okoliczności nadzwyczajne to takie, którym nie da się zapobiec. Zalicza się tutaj niekorzystne warunki pogodowe jak na przykład duże opady śniegu, zamieszki polityczne, strajk pracowników lotniska lub usterka techniczna, której nie można było uniknąć.
Lot jest opóźniony – co dalej?
Jeśli lot się opóźni, linie lotnicze muszą spełnić kilka ważnych warunków. Po pierwsze muszą niezwłocznie poinformować pasażerów o opóźnieniu i zapewnić im odpowiednie warunki na lotnisku. Przewoźnik ma za zadanie dostarczyć napoje i przekąski dla oczekujących pasażerów, zapewnić dostęp do telefonu lub e-maila. Bardzo ważna kwestia, którą musi zapewnić przewoźnik, to zapewnienie zakwaterowania i transportu z lotniska do hotelu, w sytuacji gdy opóźniony lot jest dopiero następnego dnia. Zadaniem pasażera, który nie mógł lecieć o wybranej godzinie, jest zachowanie wszystkich dowodów zakupu, takich jak paragony i faktury, które są dowodem na poniesione koszty w trakcie oczekiwania na lot. Na tej podstawie można ubiegać się o zwrócenie wszystkich kosztów poniesionych w tym okresie czasu. Zawsze warto ubiegać się o swoje prawa, bo jeśli kupiliśmy bilet na wybrany rejs, który gwarantował nam konkretny plan dnia i podróży, należy nam się rekompensata. Zobacz więcej informacji na tej stronie i dowiedz się jak uzyskać odszkodowanie za Twój opóźniony lot:
https://aircashback.com/odszkodowanie-za-opozniony-lot.